State media editors sacked by Egypt’s gov’t

State media editors sacked by Egypt’s gov’t

 After state-owned media downplayed the scale of the protests which motivated a series of uprisings across the region Egypt’s army-backed interim government sacked several state newspaper editors and officials on Wednesday.

Although the deposed dictator Mubarak handed power to the military on February 11 many editors stayed on, nagging reformists who urged for more than just cosmetic changes in state institutions.
 
The interim government sacked Osama Saraya, editor in chief of the Al-Ahram newspaper. Saraya was known as a staunch ally of Mubarak and a member of the former regime’s ruling National Democratic Party. He was replaced by Abdel Azim Hamad, the former editor of an independent newspaper and an al-Ahram veteran who is a prominent political commentator. 
 
Facebook’s activists had campaigned for a boycott of the paper, until Saraya stepped down. Six major state media publishing houses, newspapers and the country’s news agency witnessed the reshuffling of eighteen newspaper editors and senior managers.
 
According to PM Essam Sharaf the restructuring of Egypt’s media sector comes along with the spirit of change and as a response to the demands of the current phase Egypt is witnessing. In a statement he asserted that Egypt was working to build a free, democratic society based on social justice adding that during this significant phase the media played an important role.
 
The ousted Mubarak had relied largely on the State media which was a pillar of Mubarak’s 30 year tyrannical rule. State TV and newspapers applauded and detailed what they claimed were the doings of the NDP, praising the ousted president’s efforts to achieve Middle East peace. During the revolution numerous state TV presenters quit their job in protest at what they called biased coverage while members of the journalist syndicate rebelled against their chief Makram Mohammed Ahmed, who was also supported by Mubarak.